Wakuli haalt 5,2 miljoen euro op

Specialty-koffiebedrijf Wakuli heeft 5,2 miljoen euro opgehaald in een Series A-ronde. De ronde bestaat uit een emissie van nieuwe aandelen en een lening. Naast Icecat Capital als lead investor, doen ook huidige aandeelhouders Rubio, ABN AMRO Sustainable Impact Fund en angel-investeerder Arnoud Aalbersberg mee. De lening komt van Rabobank. Wakuli, tot 2023 vooral bekend van online verkrijgbare specialty-koffie voor thuis, heeft de afgelopen anderhalf jaar zes lokaties geopend in Amsterdam en één in Utrecht. Voor dit jaar staan er nog acht nieuwe openingen op de agenda. Het begrip specialty-koffie verwijst naar hoogwaardige koffie van één oorsprong (origin) en een sensorische evaluatie waarin geserveerde koffie tenminste 80/100 scoort. Daarbij is specialty-koffie de manier voor boeren om tot een goed inkomen te komen. De groeistrategie van Wakuli leunt op het samenspel tussen online en de coffee bars. Omnichannel, zoals dat in jargon heet. Het openen van één nieuwe winkel voegt zo’n 15.000 nieuwe klanten toe aldus mede oprichter Lukas Grosfeld. ‘Daardoor nemen ook de website-bezoeken en -conversies uit die regio toe waardoor het aantal online klanten ook groeit. Andersom kunnen wij uit de online data afleiden welke steden en buurten interessant zijn om nieuwe locaties te openen en kunnen we bij een opening meteen mensen activeren om langs te komen via bijvoorbeeld een email’. Wakuli heeft ook internationale ambities. Het bedrijf verkoopt op dit moment al online over de landgrenzen en daar zullen in de komende jaren ook coffee bars worden geopend.
emerce
29-04-2024 11:54