Viaplay deze zomer met reclame-abonnement

Viaplay krijgt vanaf komende zomer een goedkoper abonnement waarbij de kijker dan wel reclame krijgt voorgeschoteld. Dat moet de groei in abonnee-aantallen, nu: -3%, terugbrengen. Zelf noemen ze het een hybride streamingpakket dat komende zomer wordt uitgebracht. Het doel daarvan is een flexibele oplossing te bieden voor mensen die geen achttien euro per maand willen of kunnen betalen, maar wel het Viaplay-aanbod wensen. Daarnaast is het een nieuwe bron van inkomsten uit de zakelijke markt. Eerder vanochtend publiceerde Viaplay de resultaten over het eerste kwartaal. In de toelichting daarbij detailleert CEO Jørgen Madsen Lindemann de plannen die het bedrijf terug op een groeipad moeten krijgen. Het nieuwe, goedkopere abonnement is er daar een van. Het optreden tegen het delen van accounts buiten een huishouden is een andere maatregel. Die twee gaan hand in hand. “Bovendien gaan we een nieuw sportkanaal lanceren op de meeste markten waar we actief zijn.” Het is niet bekend hoe zich dat verhoudt met de samenwerking tussen Viaplay en Talpa om SBS9 om te bouwen tot een sportzender. De kwartaalcijfers zijn niet om over naar huis te schrijven, maar dat was al bekend. De top van het mediabedrijf voert sinds vorig jaar een nieuwe strategie en die kost geld. Daarvoor kreeg het eind 2023 royaal nieuw vermogen. In de eerste drie maanden van 2024 realiseerde Viaplay Group een omzet van 413 miljoen euro, bedrijfsresultaat van 41 miljoen euro en een vrije kasstroom van -132 miljoen. Het omzetdoel voor het hele jaar is 1,5 miljard euro en winst voor belasting rond het nulpunt. Bijna de helft van de omzet (44%) komt uit streamingabonnementen en 19 procent uit reclamehandel. Sublicenties zijn wederverkopen van content aan Netflix en Amazon. Viaplay heeft 4,9 miljoen streamingabonnees en zag de omzet in dit segment met 3,6 procent afnemen. De sublicenties compenseerden die omzetdaling waardoor deze op plus 5,6 procent eindigde. Verkopen van digitale reclame stegen, maar door de daling bij tv en radio in Scandinavië daalde de reclame-omzet met 3,6 procent.
emerce
23-04-2024 10:37