Ethical Agency Summit komt naar Amsterdam

Impactgedreven leiders uit de reclame-, PR- en marketingindustrie komen op 6 juni 2024 samen in Amsterdam voor de eerste Ethical Agency Alliance Summit georganiseerd door de non-profitorganisatie Creatives for Climate. De summit heeft als doel om de transitie naar een ethische sector te versnellen en klimaatleiders en toonaangevende merken met elkaar te verbinden. De summit wordt georganiseerd voor en door creatieve bureaus, klimaatorganisaties en toonaangevende organisaties uit heel Europa. Voorlopers uit de sector belichten uitdagingen uit de sector en delen inzichten over het bevorderen van ethisch gedrag bij bedrijven. Het doel van de summit is om de hele industrie in staat te stellen deze inzichten over te nemen en de transitie naar een (meer) ethische sector te versnellen. Tijdens panelgesprekken behandelen sprekers de duivelse dilemma’s van de industrie en bespreken ze de huidige regelgeving en normen. Centraal staat ook het opschalen en ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen. Een duidelijke visie op positievere oplossingen die de industrie kan stimuleren voert de boventoon. Om ervoor te zorgen dat iedere aanwezige zo goed mogelijk geïnformeerd én geïnspireerd wordt, heeft Creatives for Climate in aanloop naar de summit, in haar netwerk opgehaald waar de behoefte voor meer kennis ligt. Met deze uitkomsten kunnen ze de prangende vraagstukken tijdens het event nog beter beantwoorden. Dat een dergelijke summit nog steeds hoognodig is, blijkt wel uit het feit dat – ondanks de klimaatcrisis – reclame- en pr-bureaus nauw blijven samenwerken met ’s werelds meest vervuilende sectoren. In 2022 belichtte VN-secretaris-generaal Antonio Guterres “de enorme public relations-machine die miljarden verdient om de fossiele brandstofindustrie te beschermen tegen kritiek” en vergeleek de betrokkenheid van de industrie bij fossiele brandstoffen met zijn werk voor de tabaksindustrie enkele decennia eerder. Sprekers tijdens het event zijn onder andere Badvertising, Reclame Fossielvrij, ClientEarth, B Lab, Wieden+Kennedy en Blyde Benelux. ‘De creatieve industrie staat voor de grootste uitdaging, hoe moeten ze stoppen met het verkopen van ‘spullen’ die mensen niet nodig hebben? Hoe moedigen ze in plaats daarvan systemen en menselijk gedrag aan om te veranderen. En op de snelheid en schaal die wordt geëist door de klimaat- en natuurrampen? We hebben dringend meet-ups nodig van buitengewoon creatief talent om een verschuiving teweeg te brengen. Onze gezamenlijke uitdaging is om een wereld voor te stellen en opnieuw vorm te geven die vrij is van commerciële druk om overmatig te consumeren, en vol met aanmoediging voor snelle transitie,’ zegt Andrew Simms van Badvertising. De Ethical Agency Summit vindt plaats bij Equals, Amsterdam. Alle opbrengsten gaan naar de missie van Creatives for Climate om klimaatleiderschap binnen de creatieve industrieën te activeren. De summit wordt vervolgd door een top in Aotearoa Nieuw-Zeeland later dit jaar.
emerce
17-04-2024 06:09