emerce

275 nieuwsberichten gevonden
Hellofresh verdient meer aan maaltijden
7 min
Maaltijdbezorger HelloFresh heeft in het eerste kwartaal de omzet licht zien groeien naar iets meer dan 2 miljard euro, waarmee een record is gebroken. EBITDA was met 16,8 miljoen ook iets hoger dan een jaar eerder. Het Duitse bedrijf beleefde gouden tijden gedurende corona, waarna de vraag sterk daalde. Vorig kwartaal gaf het bedrijf nog een winstwaarschuwing af. Door te diversifiëren is de vraag weer toegenomen. Het Ready-to-Eat aanbod draagt inmiddels voor een kwart bij aan de omzet (pdf). Vanaf vandaag levert HelloFresh RTE ook in Zweden en Denemarken. In Nederland was het product al verkrijgbaar. Overigens nam het aantal orders wel licht af naar bijna 32 miljoen en ook het aantal bestelde maaltijden liep iets terug, maar werd er meer verdiend per maaltijd.
Netto omzet Mollie groeide in 2023 met 36 procent
37 min
In 2023 heeft betaalverwerker Mollie een netto omzet van 99 miljoen euro geboekt, een omzetgroei van 36 procent ten opzichte van 2022. Deze groei is onder andere te danken aan het aantrekken van nieuwe en grotere klanten, het investeren in nieuwe producten zoals Mollie Capital en Mollie Terminal, en de versnelling van de internationale expansie in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zijn de operationele kosten met dertig procent gedaald – van 179,8 miljoen in 2022 naar 126,7 miljoen in 2023. De inzet van AI, met bijvoorbeeld MollieGPT, de meer productgerichte focus en de betere interdisciplinair interne samenwerking hebben de operationele efficiëntie vergroot. Mollie heeft in 2023 naar eigen zeggen ook grote stappen gemaakt met haar customer centric strategie. Alle customer service rollen werden samengebracht in het Customer Centre in Maastricht. Daarnaast werd Mollie Terminal gelanceerd, een belangrijke oplossing voor de omnichannel klanten van Mollie. Het product werd ook verder uitgebreid met meer geïntegreerde financiële diensten, waarmee klanten via één platform betalingen en geldbeheer kunnen vereenvoudigen.
De hype van flitsbezorgers is nu echt voorbij
1 uur
Ze kwamen sterk opzetten tijdens corona, maar lijken nauwelijks nog bestaansrecht te hebben: de ene flitsbezorger na de andere rolt om. Getir trekt zich waarschijnlijk definitief terug uit Europa, waaronder Nederland. En het is de vraag of Flink het nog lang volhoudt. Getir heeft zijn vertrek uit Europa nog niet aangekondigd, maar volgens diverse bronnen is dat een kwestie van dagen. Getir en Gorillas trekken zich naar verluidt medio mei terug uit Duitsland. Sommige van de 1800 werknemers van Getir in Duitsland hebben al ontslag gekregen. De magazijnen worden de komende drie weken geleidelijk gesloten. Achter de schermen rommelt het behoorlijk. De grote aandeelhouder Mubadala zou het geduld met het management hebben verloren omdat het bedrijf tot nu toe geen levensvatbaar bedrijfsmodel heeft opgezet. Het staatsfonds uit Abu Dhabi had liever gezien dat Getir en Gorilla’s in Duitsland tot één merk werden samengevoegd om kosten te besparen. Ook zou het van oorsprong Turkse Getir kijken naar een verkoop van zijn Amerikaanse onlinesupermarkt FreshDirect die eind vorig jaar nog werd overgenomen van Ahold Delhaize. Ahold zou Getir zelfs hebben betaald om het bedrijf van zijn balans te krijgen en werknemers vragen nu af of er nog wel een toekomst voor de onderneming is, meldt de New York Post. Voor alle duidelijkheid: FreshDirect is een klassieke boodschappenbezorger. Heel anders dan de Snelle Jelles die op hun fiets een paar boodschappen aan de deur kwamen brengen tijdens corona. Diverse bedrijven stortten zich ondanks de lage marges op deze ontluikende markt. Maar ook op de het hoogtepunt van de hype was al duidelijk dat de consolidatie niet lang op zich zou laten wachten. Getir slokte steeds meer concurrenten op. Eind 2022 nam Getir nog branchegenoot Gorillas over. Dat Duitse bedrijf was ook actief in meerdere Nederlandse steden. Vorig jaar begon de markt al te piepen en te kraken. De kosten en levertijden liepen op en consumenten waren steeds meer geld kwijt aan hun boodschappen. Maaltijdbezorger Deliveroo was toen al uit Nederland vertrokken. Het Britse Zapp was de volgende. Jumbo was een samenwerking met Gorillas aangegaan, maar haakte vorig jaar ook al af. De opkomst van flitsbezorgers had ook nog eens allerlei nare bij-effecten. Steeds meer gemeenten wilden bijvoorbeeld de magazijnen, zogenoemde dark stores, uit het centrum hebben. Getir loste dat op door van zijn dark store in Amsterdam een lokale winkel te maken. Menig flitsbezorger werd naar de stadsrand verbannen, waardoor de levertijden en de kosten toenamen. Vorig jaar kwam er ook nog een wettelijk verbod op flitsbezorgers jonger dan zestien. Getir zette vorig jaar al het mes in zijn personeelsbestand. Er verdwenen 2500 banen in vijf landen, waaronder Nederland. De flitsbezorger beperkte zijn afzetgebied in Nederland tot de grotere steden Amsterdam, Amstelveen, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. Ook kondigde de bezorger zijn vertrek aan uit Italië, Spanje en Portugal. Getir zou toen al tussen de 80 en 100 miljoen per maand verliezen Straks zal in Nederland eigenlijk alleen Flink nog overblijven, maar het is de vraag of die het gaat redden. Het Duitse bedrijf was niet voor niets in gesprek met Getir, al zijn de overnamegesprekken  inmiddels gestopt. Met een eventuele overname zou ruim 700 miljoen euro gemoeid zijn, meldde Manager Magazin op basis van ingewijden. In Europa heeft Flink naar eigen zeggen een omzet van 560 miljoen euro: bijna het dubbele van zijn Turkse branchegenoot. Flink kon overeind blijven dankzij grote investeerders als de Duitse supermarktketen Rewe en het Amerikaanse Doordash. De investeerders van de snelbezorgdienst hebben een dezer dagen nog eens 100 miljoen in de Duitse onderneming gepompt, zodat deze kan blijven groeien. De financieringsronde werd geleid door de bestaande geldschieters van Flink, waaronder Rewe en de durfkapitalisten Bond, Northzone en Cherry Ventures. Het staatsfonds Mubadala Capital uit Abu Dhabi, ook een financier van Getir, en DoorDash zouden niet hebben deelgenomen. Flink heeft tot nu toe 1,4 miljard dollar opgehaald en werd eind 2021 gewaardeerd op ongeveer 2,85 miljard. Maar volgende tranches hangen af van eventuele fusiegesprekken. Na Getir komt bijvoorbeeld Just Eat Takeaway in beeld. Kennelijk om de kosten te beperken is het bedrijf reeds vertrokken uit Frankrijk. Daar is de grote schoonmaak onder de flitsbezorgers al eerder begonnen: behalve Flink zijn Gorillas, Cajoo, Getir en Yango Deli nergens meer te bekennen.
TikTok gaat zich via rechter verweren tegen gedwongen verkoop in de VS
2 uur
TikTok gaat zich via de rechter verzetten tegen de gedwongen verkoop, die het Amerikaanse Congres en de Senaat heeft afgedwongen. ‘Wees gerust – we gaan nergens heen,’ verklaarde CEO Shou Zi Chew in een video die werd geplaatst vlak nadat Biden het wetsvoorstel had ondertekend. Moederbedrijf ByteDance heeft 270 dagen dagen om de Amerikaanse activa van TikTok over te dragen, anders wordt de app in de VS verboden. De deadline is 19 januari 2025. ‘We willen geen verbod’, zegt woordvoerster Karine Jean-Pierre van het Witte Huis ‘Dit gaat over het eigendom van de Volksrepubliek China.’ In een verklaring die ook aan de Nederlandse pers werd verstuurd somt TikTok op wat er allemaal niet juist is aan het verbod. Zo is TikTok naar eigen zeggen geen Chinese organisatie, en legt ze geen rekenschap af aan de Chinese overheid. ByteDance is voor 60 procent eigendom van met name Amerikaanse, investeerders; 20 procent eigendom van de oprichters, en de overige 20 procent van werknemers. ‘TikTok is niet verboden in China. We hebben de keuze gemaakt, zoals veel andere globale techbedrijven, om daar niet actief te zijn vanwege lokale wet- en regelgeving. Content op TikTok wordt gedreven door onze gebruikers, niet door ons, en ook niet door overheden. Beschuldigingen dat we een Chinees propagandakanaal zouden zijn, zijn volslagen onbewezen.’
Meta voorziet hogere kosten door AI
9 uur
Hogere kosten bij Meta leiden tot tegenvallende verwachtingen voor het tweede kwartaal. De aandelen noteerden vanavond meteen 10 procent lager. Het bedrijf verwacht kapitaaluitgaven in 2024 ergens tussen 35 miljard tot 40 miljard dollar, een stijging ten opzichte van zijn eerdere prognose van 30 miljard tot 37 miljard. Die hogere kosten hebben te maken met investeringen in AI. Meta kondigde vorige week de nieuwste versie van zijn grote taalmodel aan, genaamd Llama, evenals upgrades voor zijn Meta.ai chatbot. Het maakt deel uit van een bredere generatieve AI-push van Meta. Meta maakt aangepaste computerchips en koopt honderdduizenden chips van Nvidia (NVDA) om zijn AI-ambities kracht bij te zetten. De cijfers over het eerste kwartaal waren overigens beter dan verwacht. De omzet in het eerste kwartaal steeg 27  procent, naar 36,4 miljard miljard dollar. De winst steeg 117 procent naar 12,3 miljard. Meta begon het jaar met 3.24 miljard dagelijks actieve gebruikers. Voor het vierde kwartaal droeg de verkoop van digitale advertenties nog altijd voor 97 procent bij aan de inkomsten van Meta. Adverteerders betaalden in het eerste kwartaal gemiddeld 6 procent meer voor een advertentie. Bernstein-analist Mark Shmulik zegt dat er een potentieel risico bestaat voor een vertraging van advertentie-inkomsten uit China, die vorig jaar goed waren voor ongeveer 10 procent van de totale advertentieverkoop van Meta. De correctie op de beurs is betrekkelijk. De Meta-aandelen van het Facebook-moederbedrijf zijn dit jaar met bijna 40 procent gestegen en met 130 procent in de afgelopen 12 maanden, waardoor de marktkapitalisatie weer boven de 1 biljoen dollar uitkomt.  
NLdigital lanceert nieuwe Ethische Code AI
15 uur
NLdigital heeft eerder deze week haar nieuwe Ethische Code AI gepresenteerd in het bijzijn van Tweede Kamerlid Barbara Kathmann. De gedragscode is opgesteld in samenwerking met het bedrijfsleven. De gedragscode benadrukt een aantal kernprincipes die leidend moeten zijn voor organisaties die met AI werken. Het gaat dan over thema’s als eerlijkheid, inclusiviteit en transparantie. Ook geeft de code richtlijnen om de betrouwbaarheid, veiligheid en verantwoordingsplicht voor AI-systemen te garanderen. Wat in de nieuwe versie is toegevoegd, zijn specifieke tools die kunnen worden gebruikt. Een bijkomend voordeel is dat de hulpmiddelen ondersteuning bieden bij het voldoen aan de regels van de AI Act. De Ethische Code AI van NLdigital zal een levend document zijn dat jaarlijks wordt aangepast om in te spelen op relevante ontwikkelingen. Met name de lijst van hulpmiddelen zal NLdigital blijvend uitbreiden.
Brave Search lanceert AI Ask Engine
16 uur
Brave, bekend van de gelijknamige browser, heeft een AI Ask Engine gelanceerd, een zoekmachine waaraan je met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) vragen kunt stellen. Met de nieuwe Brave Search en de integratie van AI krijgen gebruikers volgens het bedrijf ‘het beste van twee werelden’: naast generatieve antwoorden ook up-to-date links. Het bedrijf maakt gebruik van grote taalmodellen (LLM’s), zoals Mixtral 8x7B en Mistral 7B. Brave Search ontvangt 27 miljoen zoekopdrachten per jaar, waardoor het een van de snelst groeiende zoekmachines is sinds Bing, beweert Brave. De engine is nu voor iedereen beschikbaar om te gebruiken op desktop en mobiel in het Engels, Frans, Duits, Italiaans en Spaans. Antwoorden op vragen kunnen echter alleen in het Engels worden weergegeven.
Pascal Wiggers (HvA) benoemd tot lector Responsible IT
17 uur
Per 1 april 2024 is Pascal Wiggers door het College van Bestuur van de Hogeschool van Amsterdam benoemd tot lector Responsible IT. Hij treedt hiermee in de voetsporen van lector Nanda Piersma. In zijn nieuwe functie legt Wiggers de focus op het onderzoeken en bedenken van manieren om digitale technologie op een ethisch en sociaal verantwoorde manier te ontwikkelen en in te zetten. Wiggers is geen onbekende binnen het lectoraat Responsible IT, één van de kernlectoraten van de faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In 2022 is hij benoemd tot associate lector Responsible Artificial Intelligence en maakte daarmee al deel uit van het lectoraat. Hij was hiermee de eerste associate lector binnen de HvA. In zijn nieuwe functie legt Wiggers de focus op het onderzoeken en bedenken van manieren om digitale technologie op een ethisch en sociaal verantwoorde manier te ontwikkelen en in te zetten. Wiggers: ‘Dat is nodig, want digitale technologie is diep verweven met ons dagelijks doen en laten: denk bijvoorbeeld aan de smartphone die nooit ver weg is, online platformen en aan de razendsnelle opkomst van generatieve AI, zoals ChatGPT. Voor mij illustreren deze voorbeelden bovenal dat digitale technologie niet enkel over techniek gaat, maar ook een sociale constructie is. Technologie is geenszins slechts een neutraal instrument waarbij ‘het maar net is hoe we het gebruiken’.
Consumentenorganisaties willen compensatie voor tragere iPhones
18 uur
ConsumentenClaim en Stichting Aequitas Belangenbehartiging starten een claim tegen Apple. De organisaties willen dat het bedrijf klanten compenseert voor het feit dat het bedrijf de iPhone 6, iPhone 7 en iPhone SE-smartphones doelbewust trager heeft gemaakt. Apple bracht tussen 2017 en 2018 diverse updates voor het iOS besturingssysteem op de markt voor de iPhone-modellen 6, 6 Plus, 6s Plus, 7, 7 Plus en de eerste generatie SE-modellen. De updates verminderden het prestatieniveau van de telefoons. Apple probeerde daarnaast met deze updates het onderliggende defect aan de batterij te verhullen. iPhones werden door de updates trager en werkten volgens de stichtingen niet meer naar behoren. Apple heeft gebruikers niet geïnformeerd over de gevolgen van de updates. Apple heeft in deze zaak eerder al voor 613 miljoen dollar geschikt in de Verenigde Staten. In Frankrijk werd een boete van 25 miljoen euro opgelegd aan Apple. In Italië werd een boete van 10 miljoen uitgedeeld. Ook in andere Europese landen (België, Spanje en Italië) lopen er massaclaims tegen Apple. Consumenten die deze toestellen hebben gebruikt, kunnen zich melden voor zover ze privé zijn gekocht.
Whoppah kijkt naar Frankrijk
19 uur
De online marktplaats voor tweedehands design Whoppah zoekt aansluiting tot de Franse markt. Het Nederlandse bedrijf heeft gisteren een Franse vertaling van zijn dienst live gezet. De ter plekke populaire betaaldienst CB wordt nog niet ondersteund. Evelien Bunnik-Remmelts, mede-oprichter en COO van Whoppah: “De uitbreiding naar Frankrijk is een belangrijke stap in onze ambitie om een pan-Europese designmarktplaats te worden. Het Europese netwerkeffect, dat voor een marktplaats zo cruciaal is, zal ons verder helpen opschalen.” Whoppah heeft zich tot doel gesteld de grootste speler in Frankrijk te worden en verwacht er volgend jaar een verkoopvolume van miljoenen euro’s te realiseren. In Duitsland doen ze naar eigen zeggen ‘al een stevige miljoenenomzet’. In 2020 gingen ze daar van start. Op de Duitse versie van Trustpilot leverde dat sindsdien welgeteld 36 recensies op, die niet onverdeeld positief zijn. De marktplaats voor tweedehands design en kunst Whoppah streefde afgelopen jaar naar een bruto handelswaarde van 52 miljoen euro. Dat zou een ruime verdubbeling zijn ten opzichte van 2022. Of dat doel is gehaald, is niet bekend. De designmarktplaats heeft in september 2023 een investeringsronde van 4,7 miljoen euro afgerond. Dat is heel wat minder dan de tien miljoen waar oprichter Thomas Bunnik eerder op mikte. Op Trustpilot krijgt de bemiddelingsdienst een 3,9/5, op Google een 4,2/5. Foto: Gennady Mochalov (cc)
Netflix Games komt amper van de grond
20 uur
Twee jaar na de poging om door te breken in het streamen van mobiele games, maakt slechts 1 procent van de Netflix-abonnees gebruik van Netflix Games. Hoewel dit niet zo schamel is als het op het eerste gezicht lijkt – 1 procent van een abonneebestand van 250 miljoen is nog altijd 2,2 miljoen – is het waarschijnlijk nog steeds minder dan Netflix hoopt. Op dit moment zijn 77 games beschikbaar, waaronder Sonic Prime Dash en Oxenfree II: Lost Signals. Op dit moment zijn deze game-aanbiedingen beperkt tot de mobiele Netflix-app op Android en iOS, wat de geringe belangstelling wellicht verklaart. Netflix is al wel begonnen met het bètatesten van zijn cloudgamingdient die Netflix-games naar tv’s moet brengen.
ALDI probeert kassaloze winkel
21 uur
ALDI doet in de VS een experiment met een kassaloze winkel. Camera’s zien wat iemand koopt en rekenen af zodra hij de winkel verlaat. Amazon stopte juist met dit concept, maar ALDI wil in elk geval de kilometers maken om het ook te proberen. In een winkel in Aurora bij Chicago begon het vorige week met ALDIgo. Hiervoor werkt het samen met technologiebedrijf Grabandgo. Diens technologie ziet wat iemand in zijn mandje stopt en verbindt dat met diens account. Dat wordt herkend via de app op zijn telefoon. Aan het einde van de winkelrit kan de shopper óf naar een gewone kassa óf de QR-code in de Grabandgo-app tegen een scanner houden. Het verschuldigde geldbedrag wordt dan afgeschreven van de gekoppelde bankrekening of creditcard. Het is niet het eerste contact voor ALDI met kassaloze winkels. In Utrecht test het met vergelijkbare technologie.
Boomerang benoemt nieuw managementteam onder leiding van CEO Publicis Groupe Nederland
22 uur
Boomerang, part of Publicis Groupe, draagt de dagelijkse huidige leiding per 1 juli 2024 over aan een nieuwe directie. Na 18 jaar doen de oprichters van Boomerang (Bo The, Alexander Veltman, Fikret Fetahovic en Eldin Fetahovic) een stapje terug. Het nieuwe management team is maandag aangekondigd, bestaande uit Annika Drion als Operational Director, Milo Duyff als Commercial Director, Kim Trap als Business Director, Leila Popovych als Executive Director en Rico de Lange als Chief Creative Officer. Dit team zal Boomerang, onder leiding van Isabelle Dacz, CEO Publicis Nederland, de volgende fase in sturen. Al geruime tijd werden er gesprekken gevoerd over de opvolging van de vier oorspronkelijke oprichters van het Amsterdamse digitale bureau, dat vandaag de dag ruim 200 medewerkers telt. Om de veelzijdigheid aan diensten van het bureau te benutten, is er een groep samengesteld met jarenlange ervaring binnen de verschillende disciplines van het bureau. Bovendien brengt elk lid ervaring mee uit de bureauwereld, zowel op nationaal als internationaal niveau. In 2021 werd het bedrijf onderdeel van Publicis Groupe Nederland. Men wilden graag een plek aan tafel met internationale klanten, dichter bij de media staan en de productiecapaciteiten uitbreiden.
Zuid-Holland aangewezen als testgebied voor nieuwe generatie drones
23 uur
Het gebied tussen Katwijk en de haven van Rotterdam is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangewezen als voorkeursgebied voor vluchten met drones in afgesloten luchtruim. Het gaat om vluchten onder de noemer BVLOS, wat staat voor Beyond visual line of sight. Oftewel: vliegen met een drone buiten het directe zicht van de pilot. De aanwijzing betekent dat de provincie Zuid-Holland het wijzigingsproces luchtruim en vliegprocedures kan starten om het luchtruim voor BVLOS-vluchten beschikbaar te maken. BVLOS-operaties zijn de volgende stap in het kunnen testen en ontwikkelen van slimme toepassingen. Het ministerie heeft onderzoek gedaan wat nodig is voor de volgende stap. De aanpak is om bestaande test- en experimenteerlocaties met elkaar te verbinden om de behoefte te bundelen. Na uitgebreide consultatie en gesprekken met belanghebbenden in het veld heeft het ministerie het gebied tussen Katwijk en de Haven van Rotterdam benoemd als het voorkeursgebied. Dit is het aangewezen gebied waar het is toegestaan om testen en experimenten met BVLOS-vluchten uit te voeren in afgesloten luchtruim. Een vergunningsaanvraag bij de ILT blijft wel onderdeel van de procedure. In het aangewezen gebied bevindt zich onder andere het drone-test centrum Unmanned Valley en de haven van Rotterdam, waar wordt gewerkt aan U-Space: een luchtverkeersleidingssysteem om drone-verkeer in goede banen te leiden. Op dit moment is het ingewikkeld om BVLOS vluchten in te passen in het bestaande luchtruim waar ook bemand verkeer vliegt. Door een gebied vrij te maken van ander luchtverkeer wordt de drempel om een veilige BVLOS vlucht binnen de voorwaarden uit te voeren lager. Om BVLOS uiteindelijk mogelijk te maken is het nodig om de zogenoemde ‘wijzigingsprocedure luchtruim en vliegprocedures’ te doorlopen. In het aangewezen gebied neemt Zuid-Holland het initiatief voor deze wijzigingsprocedure, waarin is opgenomen welke stappen moeten worden doorlopen voordat het Rijk de wijziging van het luchtruim kan vaststellen. Dit proces is opgesteld om een zorgvuldige besluitvorming te borgen. De daadwerkelijke omvang van het gebied wordt vastgesteld op basis van een behoefte-inventarisatie onder bedrijven op Unmanned Valley en luchtruimgebruikers. Daarnaast vindt er een luchtruimveiligheidsanalyse plaats. De provincie Zuid-Holland wil dit proces zo snel mogelijk in gang zetten.
KPN tevreden over bescheiden groei eerste kwartaal
23 uur
De omzet van KPN in het eerste kwartaal groeide licht met 3,3 procent naar 1,3 miljard euro, maar de winst daalde wel met 11 procent naar 175 miljoen euro. EBITDA was wel hoger, 605 miljoen. Vast-mobiel leverde KPN netto 12.000 nieuwe klanten op, breedband voegde 13.000 nieuwe klanten toe. KPN sloot 48.000 nieuwe huishoudens met glasvezel aan. Mobiel was KPN wel veel sterker met 30.000 nieuwe abonnees (pdf). De zakelijke breedband markt groeide met 5000, maar mobiel zat er weinig groei meer in. De snelle uitrol van glasvezel en Unlimited Series, abonnementen met verschillende snelheden, zorgden voor een solide instroom van klanten, stelt KPN. De inkomsten uit de zakelijke diensten waren volgens het bedrijf onveranderd goed, met een sterke bijdrage vanuit het MKB. Door de gereguleerde tariefsverlaging bij Wholesale, neemt de groei in dit segment zoals verwacht af. Door de overname van Youfone verhoogt KPN de verwachtingen voor het volledige jaar 2024.
Picnic, Coca Cola en Schiphol naar Emerce B2B Digital
1 dag
Nederland heeft een van de beste pensioenstelsels ter wereld. Toch gaat dit stelsel de komende jaren volledig op de schop. De redenen hiervoor zijn glashelder: mensen worden gemiddeld genomen steeds ouder, wisselen vaker van baan, er zijn steeds minder werkenden en steeds meer gepensioneerden. Het gaat om een transitie voor miljoenen mensen die moet zorgen voor een beter pensioen voor iedereen. Aan pensioenuitvoerder APG de uitdaging ervoor te zorgen dat deelnemers hier blij van worden. Daarom zet APG unieke technologie in om de digitale transformatie van 100 jaar data-geschiedenis van miljoenen deelnemers en duizenden verschillende regelingen mogelijk te maken. Je hoort er meer over van Francine van Dierendonck tijdens B2B Digital op 16 mei in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Zij geeft sturing aan de complexe nieuwe pensioenuitvoering voor acht pensioenfondsen met meer dan 30.000 werkgevers en 4,8 miljoen deelnemers. Kunstmatige intelligentie is niet nieuw, maar met de huidige hoeveelheid data, kennis en investeringen in AI-technologie lijken we ons in een perfect storm te bevinden waarbij de mogelijkheden eindeloos zijn. Bas Drogtrop gaat in gesprek met AI-voorlopers over reële zakelijke kansen in AI. Hoe kom je van prompten tot een schaalbaar product dat de klantervaring daadwerkelijk verbetert? Hoe zorg je dat niet de techniek, maar de business leidend is? Hoe vergroot je de adaptatie binnen de organisatie? Kortom, AI in de praktijk. In het panel schuiven aan Bas Cloin (Royal Schiphol Group), Maarten Sukel (Picnic Technologies), en Jeroen Munk (Studira/Futurewhiz). Binnen Arla Foods hebben ze een Test & Learn programma opgezet. Waarmee ze, aan de hand van experimenten, hun leerproces versnellen. Je hoort hoe de experimentele cultuur hen heeft geholpen om e-commerce naar een hoger niveau te tillen. Veel B2B-bedrijven lopen tegen de grenzen van hun huidige e-commerce platform aan, omdat deze op verouderde techniek draait of door groeiende legacy steeds lastiger te beheren blijkt. Tijd voor een nieuw platform dus. Maar voor welk platform kies je? Hoe voorkom je dat je over een paar jaar in dezelfde situatie belandt? Ga je in één keer over, of doe je dat gefaseerd? Tijdens een speciale sessie gaan Roel van Alebeek (zelfstandig consultant voor o.a. Daily Fresh Food en Vanderlande) en Bjørn Kreijen (Boels Rental) onder leiding van de dagvoorzitter in gesprek over de do’s en dont’s bij de keuze voor een nieuw platform en het migratietraject. Ook de toekomst van B2B sales komt aan bod. In de toekomst is een verkoper niet een renner, maar een strategische denker. Om de tijd vrij te maken om ruimte te geven aan echte strategische sales, heb je tech nodig. Je hoort er meer over van Hanneke Vogels, auteur van het boek Salestech en Nederlands meest prominente expert op het gebied van salestechnologie. Kaarten voor Emerce B2B Digital zijn hier te bestellen. Foto Peter Boer
Ook Amerikaanse Senaat wil TikTok verbienen
1 dag
Ook de Amerikaanse Senaat stemde dinsdag laat voor het wetsvoorstel dat TikTok moet gaan verbieden als moeder ByteDance zijn belang niet wil verkopen. ‘Jarenlang hebben we de Chinese Communistische partij toegestaan om een van de meest populaire apps in Amerika te besturen die gevaarlijk was’, aldus senator Marco Rubio, de toprepublikein in de inlichtingencommissie. ‘De nieuwe wet zal de Chinese eigenaar verplichten om de app te verkopen. Dit is een goede zet voor Amerika.’ Het bedrijf gaf niet meteen commentaar, maar in het weekend vertelde het zijn werknemers dat het snel naar de rechtbank zou gaan om te proberen de wetgeving te blokkeren. ‘We zullen blijven vechten, want deze wetgeving is een duidelijke schending van de rechten van het Eerste Amendement van de 170 miljoen Amerikanen op TikTok… Dit is het begin, niet het einde van dit lange proces’, vertelde TikTok. Het Huis van Afgevaardigden keurde de wet in maart al goed, maar door een wijziging moest er opnieuw gestemd worden. 360 beleidsmakers stemden zaterdag voor de aangepaste wet, en 58 waren tegen. ByteDance krijgt nu een jaar om een koper te vinden.
Tether brengt ‘goud’ naar Telegram
1 dag
Tether, het bedrijf achter de grootste stablecoin USDT, heeft zijn door goud gedekte munt (XAUT) naar The Open Network (TON) gebracht, de blockchain van Telegram. Er staat inmiddels al zo’n 10 miljoen dollar aan USDT op de TON blockchain. Met de uitbreiding vergroot Tether zijn bereik naar 900 miljoen gebruikers. Die kunnen via de blockchain nu eenvoudig investeren in goud via de XAUT token. De TON blockchain telt maandelijks 1,7 miljoen actieve gebruikers. Een half jaar geleden waren dat er nog 100.000. Ook USDT doet het goed op Telegram, wellicht omdat gebruikers alleen maar berichten hoeven te versturen om USDT te kunnen uitwisselen.
Verdachten aangehouden in DDoS-zaak
1 dag
Team Cybercrime van de politie heeft twee mannen aangehouden die in verband worden gebracht met meerdere DDoS-aanvallen op een bedrijf in Sittard. De DDoS-aanvallen werden uitgevoerd in november vorig jaar en januari dit jaar. Het schadebedrag van het bedrijf komt uit op minimaal 150.000 euro. Team Cybercrime van de politie Limburg heeft de zaak in onderzoek en in dit kader worden aangehouden personen verhoord. Het Openbaar Ministerie zal na het afronden van het onderzoek een besluit nemen over de verdere afhandeling van de zaak. Een Distributed Denial of Service aanval, ook wel DDoS genoemd, is een aanval van cybercriminelen waarbij ontzettend veel verzoeken naar websites gestuurd worden in korte tijd en hierdoor de website onbereikbaar wordt voor gebruikers. Vergelijk het met een enorme file, maar dan digitaal. Via bijvoorbeeld een botnet, een netwerk van geïnfecteerde computers met een centrale aansturing, wordt een website zo massaal bezocht dat deze erg traag wordt of zelfs crasht. Ook allerlei andere diensten, zoals routers, firewalls of DNS-servers, kunnen het doelwit zijn. De slachtoffers van deze aanvallen zijn uiteenlopend: van gameservers en scholen tot banken, webshops of zelfs complete overheden. Het plegen van een DDoS-aanval is áltijd strafbaar.
Airbnb overspoeld met Olympische bedden Parijs
1 dag
Twee derde van de Parijse bedden op Airbnb zijn geboekt voor overnachtingen tijdens de Olympische Spelen. Het is de vraag of de duurdere bedden überhaupt geboekt gaan worden. Het aantal beschikbare bedden in de regio Parijs is met de helft toegenomen in vergelijking met vorig jaar. Bewoners van de lichtstad proberen een slaatje te slaan uit het feit dat de Olympische Spelen zich bij hun huis afspelen en dat er vijftien miljoen bezoekers worden verwacht. Het aanbod echter overstijgt de vraag enorm, zo blijkt uit cijfers van AirDNA. Dat is een databedrijf dat het wereld van Airbnb in cijfers, trends en statistieken omzet. Zo blijken er elke maand 3.500 slaaplocaties bij te komen. Vorige maand stond het aantal in Parijs zelf op 88,800 (+43% vergeleken met 2023) en in de omliggende steden op 82.500 (+67%). Twee op de drie locaties staat nog vacant voor de periode van 26 juli tot 11 augustus. Met name de duurdere locaties, kosten: vanaf 500 euro per nacht, zijn nog ruimschoots beschikbaar. Het is niet duidelijk of de Olympische bezoekers nog wachten op exacte speeldata en -locaties van hun favoriete sporten en pas dan een slaapplek boeken. Van lang niet alle sporten zijn de speelschema’s bekend. Foto: 0x FF (cc)
Spotify naar 615 miljoen gebruikers
1 dag
Muziekdienst Spotify zag het aantal gebruikers met 19 procent toenemen tot 615 miljoen, van wie veertig procent een abonnement heeft. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg harder dan het aantal abonnees, wat inhoudt dat er meer gratis gebruikers komen. Aan die groep verdienen de Zweden door hen reclame voor te schotelen, een tak die ook groeide. CEO Daniel Ek publiceerde rond het middaguur de financiële cijfers over het eerste kwartaal en toont zich tevreden. “We zien sterke omzetgroei en betere marges. Zichtbaar slagen we er in om meer mensen aan te spreken en ik houd vertrouwen in ons groeiplan.” De bruto winstmarge lag eind maart op 28 procent. De omzet kwam uit op 3,6 miljard euro, een plus van twintig procent. Daarvan is 389 miljoen, oftewel tien procent, reclame-inkomsten en de rest abonnementsgeld. Reclametarieven bij de muziekdienst stegen, die bij podcasts daalden. Beleggers reageren positief en belonen het aandeel in de VS met een stijging voorbeurs van drie procent. Dit ondanks het feit dat de markt drie miljoen meer gebruikers verwachtte en een wat hoger bedrijfsresultaat.
Google investeert 600 miljoen euro in nieuw datacenter in Groningen
1 dag
Google kondigt vandaag de start van de bouw van een nieuw datacenter in Nederland aan, op het bedrijventerrein in Westpoort. Dit gaat gepaard met een investering van 600 miljoen euro. Google verwacht in 2024 zijn datacenters en kantoren in Nederland te laten draaien op meer dan 90 procent koolstofvrije energie, gemeten op uurbasis, en daar komt dan ook de nadruk op te liggen. Eerder dit jaar kondigde Google een zogenoemde Power Purchase Agreement (PPA) aan met Eneco en Shell voor 478MW, het grootste offshore windproject voor Google tot nu toe. Dit initiatief heeft als doel om de energievoorziening van de datacenters in Nederland verder koolstofvrij te maken. Samen met de bestaande PPAs in Nederland en de huidige energiemix in het land, helpen deze projecten ervoor te zorgen dat Google’s datacenters en kantoren in Nederland in 2024 meer dan 90 procent koolstofvrije energie zullen gebruiken, gemeten op uurbasis. De nieuwe faciliteit in Westpoort wordt ook uitgerust voor off-site warmteterugwinning. Het opvangen van de warmte van datacenters biedt mogelijkheden voor energiebesparing en draagt lokaal bij aan de energietransitie. Er worden ook zonnepanelen op het dak geïnstalleerd, in lijn met het streven naar hernieuwbare energie. Ook investeert Google in lokale waterbeheerprojecten in de provincie Groningen, zoals de aanleg van een dubbele dijk om de veiligheid tegen overstromingen te verbeteren en het gebruik van data om verzilting te voorkomen. Google heeft als doel om tegen 2030 gemiddeld 120 procent van het water dat wereldwijd gebruikt wordt in kantoren en datacenters terug te geven, en om de waterzekerheid te ondersteunen in gemeenschappen waar Google actief is. In 2021 investeerde Google in het opstarten van een waterzuiveringsinstallatie in Nederland die industrieel kanaalwater levert in de havengebieden van de Eemshaven, zoals het datacenter van Google, voor koelingsdoeleinden. Google heeft meer dan 3,8 miljard euro geïnvesteerd in datacenters en aanverwante infrastructuur, inclusief de vandaag aangekondigde investering van 600 miljoen. Volgens het impactrapport van Google en Deloitte hebben de investeringen van Google in datacenters in Nederland tussen 2017 en 2022 gemiddeld ongeveer 840 miljoen per jaar aan directe, 700 miljoen aan indirecte, en 200 miljoen aan afgeleide economische impact gegenereerd, gemeten naar het BBP. De nieuwe vestiging in Westpoort levert nog eens 125 directe banen op.
Flitsmeister met nieuwe hardware voor bestuurders
1 dag
De populaire verkeers-app Flitsmeister brengt een nieuwe kastje op de markt voor automobilisten om boetes te voorkomen en veiliger te rijden. Zojuist kondigde de app-makers in Veenendaal aan, dat ze dat in juli van dit jaar de Flitsmeister DASH uitbrengen. Dat is een rond kastje met touchscreen en 4G-internetverbinding dat verkeersinformatie geeft. Het is de derde iteratie van een eigen hardwareproduct. De eerste twee heetten toepasselijk de ONE en TWO. De DASH is in zekere zin wezenlijk anders, omdat de productdesigners de wensen uit de eerste twee producten in de derde zijn gaan verwerken. De woordvoerster legt uit: “Op het scherm zie je in één oogopslag wat er aan komt op de weg. Dat kan een snelheidscontrole zijn”, waar Flitsmeister mee bekend werd, “maar ook een gevaar op de weg of een ambulance.” De beschikbaarheid van dat laatste kan per land verschillen, vanwege de vraag of de hulpdiensten deze informatie al dan niet publiek delen. Een DASH kost 149 euro. Daar zit ook de parkeerdienst 4411 verwerkt, die automatisch start en stopt. Wie een abonnement neemt, krijgt de Flitsmeister Pro-diensten erbij en automatische ritregistratie en hoeft geen smartphone meer te koppelen met het apparaat voor internet. Flitsmeister had in mei 2020 1,7 miljoen gebruikers. Dat is sindsdien opgelopen tot nu 3,2 miljoen. Flitsmeister is een product van het Belgische bedrijf Be-Mobile.
Meta opent Quest OS voor externe headsetfabrikanten
1 dag
Het mixed reality-besturingssysteem dat Meta Quest-headsets aandrijft, wordt toegankelijk gemaakt voor externe apparaatfabrikanten. Drie grote technische spelers – Asus, Lenovo en Microsoft’s Xbox – mogen als eerste software ontwikkelen. Met Meta Horizon OS kunnen alle toekomstige headsets verbinding maken via de Meta Quest-app op iOS- en Android-apparaten. Zo werkt Microsoft werkt samen met Meta om een limited-edition Meta Quest te bouwen, geïnspireerd door Xbox. Asus en Lenovo, aan de andere kant, bouwen headsets die zijn ontworpen voor specifieke toepassingen als gaming, productiviteit, leren en entertainment.  
Thunderbird krijgt ondersteuning voor Microsoft Exchange-protocol
1 dag
Mozilla Thunderbird krijgt in juli ondersteuning voor het e-mailprotocol Microsoft Exchange. Later komt er ook ondersteuning voor de agenda en het adresboek bij. Momenteel bestaat het (gratis) mailprogramma grotendeels uit oude C++-code, waardoor het niet goed mogelijk was om de Microsoft Exchange Web Services-API te integreren. Via een add-on van derden was het wel al mogelijk om Exchange-accounts via Thunderbird te gebruiken.
Viaplay deze zomer met reclame-abonnement
1 dag
Viaplay krijgt vanaf komende zomer een goedkoper abonnement waarbij de kijker dan wel reclame krijgt voorgeschoteld. Dat moet de groei in abonnee-aantallen, nu: -3%, terugbrengen. Zelf noemen ze het een hybride streamingpakket dat komende zomer wordt uitgebracht. Het doel daarvan is een flexibele oplossing te bieden voor mensen die geen achttien euro per maand willen of kunnen betalen, maar wel het Viaplay-aanbod wensen. Daarnaast is het een nieuwe bron van inkomsten uit de zakelijke markt. Eerder vanochtend publiceerde Viaplay de resultaten over het eerste kwartaal. In de toelichting daarbij detailleert CEO Jørgen Madsen Lindemann de plannen die het bedrijf terug op een groeipad moeten krijgen. Het nieuwe, goedkopere abonnement is er daar een van. Het optreden tegen het delen van accounts buiten een huishouden is een andere maatregel. Die twee gaan hand in hand. “Bovendien gaan we een nieuw sportkanaal lanceren op de meeste markten waar we actief zijn.” Het is niet bekend hoe zich dat verhoudt met de samenwerking tussen Viaplay en Talpa om SBS9 om te bouwen tot een sportzender. De kwartaalcijfers zijn niet om over naar huis te schrijven, maar dat was al bekend. De top van het mediabedrijf voert sinds vorig jaar een nieuwe strategie en die kost geld. Daarvoor kreeg het eind 2023 royaal nieuw vermogen. In de eerste drie maanden van 2024 realiseerde Viaplay Group een omzet van 413 miljoen euro, bedrijfsresultaat van 41 miljoen euro en een vrije kasstroom van -132 miljoen. Het omzetdoel voor het hele jaar is 1,5 miljard euro en winst voor belasting rond het nulpunt. Bijna de helft van de omzet (44%) komt uit streamingabonnementen en 19 procent uit reclamehandel. Sublicenties zijn wederverkopen van content aan Netflix en Amazon. Viaplay heeft 4,9 miljoen streamingabonnees en zag de omzet in dit segment met 3,6 procent afnemen. De sublicenties compenseerden die omzetdaling waardoor deze op plus 5,6 procent eindigde. Verkopen van digitale reclame stegen, maar door de daling bij tv en radio in Scandinavië daalde de reclame-omzet met 3,6 procent.
ACM: webwinkel boxershorts On that ass moet duidelijker zijn over abonnement
1 dag
Webwinkel On that ass moet van de ACM op zijn website duidelijk melden dat je een abonnement afsluit. De webwinkel verkoopt boxershorts. Consumenten werd een ‘gratis’ boxershort beloofd, maar zaten daarmee vast aan een abonnement. De ACM ontving veel meldingen van consumenten die ongewild een abonnement hadden afgesloten. Ook ontving de ACM een handhavingsverzoek uit Polen waar consumenten op dezelfde manier werden misleid. De ACM heeft webwinkel On that ass hierop aangesproken. Consumenten hebben recht op duidelijke en volledige informatie voordat zij een aankoop doen, zeker ook als dat in de vorm van een abonnement is, stelt de toezichthouder. Ook in de online reclames wordt dit nu duidelijker vermeld. De bedenktijd van 14 dagen die geldt bij online aankopen nadat het product is ontvangen is gewoon van toepassing. Volgens de hoogste Europese rechter is bij wasbare producten de uitzondering voor hygiënische producten niet van toepassing.
TU/e versterkt sleutelpositie op semicon met Future Chips-flagship
1 dag
De TU/e in Eindhoven gaat haar sleutelpositie in academisch Nederland op gebied van halfgeleiders de komende jaren verder uitbouwen, met haar flagship Future Chips. De uitkomst van Project Beethoven – 2,5 miljard aan Nederlandse investeringen voor de chipsector – is een belangrijke stimulans hiervoor. Er is een dringende noodzaak om de positie van Nederland en Europa in de wereldwijde chipsector te versterken, licht rector magnificus Silvia Lenaerts toe. ‘Met het flagship Future Chips nemen we onze verantwoordelijkheid om, samen met onze sterke industriële en academische partners, een maximale bijdrage hieraan te leveren.’ Men gaat in regionaal verband, samen met onder meer Fontys Hogeschool en Summa College, werken aan de invulling. De TU/e doet al ruim vijftig jaar internationaal vooraanstaand onderzoek op gebied van chiptechnologie. Het gaat daarbij niet alleen om het ontwikkelen van nieuwe soorten chips zelf, maar ook onderzoek naar de hypercomplexe chipmachines die steeds extremere prestaties moet leveren, en naar de materialen en processen waarmee de microchips worden gemaakt. Aan de TU/e werken meer dan 700 onderzoekers van 25 onderzoeksgroepen aan semicon, en de verwachting is dat dit aantal flink zal gaan groeien. Daarnaast heeft de TU/e uitzonderlijke onderzoekslabs voor semicon, waaronder de grote cleanroom van Nanolab@TU/e. Het flagship Future Chips is een strategische samenwerking tussen alle betrokken groepen, centra, instituten en faculteiten van de TU/e, om de ontwikkeling van semicon-technologie versneld vooruit te brengen, zowel qua onderwijs, onderzoek als ondernemerschap. De universiteit zet hierbij nadrukkelijk in op samenwerking met haar sterke partners in de Brainportregio en daarbuiten. Foto: Bart van Overbeeke TU/e
Videoland Original dramaserie Máxima verbreekt streamingrecords
1 dag
De nieuwe Videoland Original high-end dramaserie ‘Máxima’, die sinds afgelopen zaterdag te zien is, heeft het eerste weekend van haar release al diverse records verbroken. Niet eerder heeft de release van een eerste seizoen van een Nederlandse dramaserie zoveel streams behaald op de releasedag als ‘Máxima’. Ook qua nieuwe abonnees is ‘Máxima’ recordhouder met de meeste inflow op de eerste dag voor een nieuwe Nederlandse dramaserie van de afgelopen 5 jaar. Concrete cijfers ontbreken overigens. De zesdelige high-end dramaserie vertelt het levensverhaal van Koningin Máxima tot aan de verloving met de Nederlandse kroonprins, gebaseerd op de bestseller van Marcia Luyten. De hoofdrollen worden vertolkt door Delfina Chaves (Máxima) en Martijn Lakemeier (Willem-Alexander). Beatrix wordt gespeeld door Elsie de Brauw en Sebastian Koch vertolkt de rol van Claus. ‘Máxima’ wordt geproduceerd door Rachel van Bommel van Millstreet Films, in coproductie met FBO en Beta Film, met de ondersteuning van het Nederlands Filmfonds Production Incentive, het Creative Europe MEDIA programma en het Belgische Tax Shelter.
Reclame-biebs van techgiganten niet op orde
1 dag
Geen van de elf grootste techbedrijven geeft voldoende transparantie in zijn reclame-activiteiten. Ze zijn daar onder de Europese wet DSA wel toe verplicht. Een nieuw onderzoek van Mozilla Foundation en de Finse onderzoeker naar desinformatie CheckFirst maakt dat duidelijk. Wie adverteert met welke advertentie, wie betaalt dit en wie zag deze uitingen hoe vaak? Dat zijn de belangrijkste onderliggende vragen die de onderzoekers beantwoord wilden zien. Daarmee toetsen ze of de betreffende bedrijven zich houden aan de Digital Services Act, een nieuwe Europese wet die de macht van de techbedrijven beoogt te controleren. Het gaat om: AliExpress, Apple App Store, Bing, Booking.com, Alphabet (Google Search en YouTube), LinkedIn, Meta (Facebook en Instagram), Pinterest, Snapchat, TikTok, X en Zalando. Zij moeten elk via een aparte sectie op hun site zo nauwkeurig mogelijk details aangeven van elk reclameberichtje dat op of via hun platformen verscheen. Mozilla en CheckFirst ervaren de resultaten als bedroevend. Geen van de bedrijven krijgt een voldoende. Twitter, bijvoorbeeld, publiceert de reclamedata enkel als CSV-bestand. Voor onderzoekers en journalisten die beïnvloeding van publieksgroepen willen bestuderen is dat killing. Het downloaden duurt lang en het doorzoeken is omslachtig. LinkedIn, Meta en Google daarentegen hebben keurige webinterfaces hiervoor. Meta heeft dan wel een goede zoekinterface en een archief van zes jaar, maar slechts twee derde van de uitingen die dat de onderzoekers spotten konden ze in de database herleiden. Bij TikTok lag dat op 85 procent. De Chinezen doen hun best. Het valt de onderzoekers op, dat geen van de onderzochte bibliotheken apart rapporteert over social influencers en branded content. Het transparantie-onderzoek is relevant op dit moment, omdat er dit jaar ongeveer twee miljard wereldburgers naar de stembus kunnen in hun respectievelijke land. Het is belangrijk te kunnen herleiden wie hen hoe probeert te beïnvloeden. Mozilla en CheckFirst doen dit type onderzoeken niet. Foto: KateR (cc)

Pagina's

Abonneren op emerce