Emerce TV: Hoe Omoda retouren terugdringt met AI

Kunstmatige intelligentie komt dichterbij de eindgebruiker. Er zijn minder ontwikkelaars nodig voor retailers om deze nieuwe technologie in hun dagelijkse praktijk in te zetten. Omoda drong er met Google de retouren mee terug. “Het is makkelijker om impact te maken”, zegt John Smit van Google. Hij is te gast bij Emerce TV voor de videocollectie Retail. “De voorspelbaarheid van onderdelen van de business is door AI enorm toegenomen. Technologie zorgt ervoor dat de complexiteit van het hebben van veel databronnen verdwijnt. Die komt naar elkaar toe.” Hij vertelt over zijn werk bij kledingwinkel Omoda. Met AI-technologie hebben zij het aantal retouren aamerkelijk weten terug te dringen. Dit is vaak een onzichtbare post, maar zeker in de modebranche een kostbare. Bij de schoenenwinkel komt tot vijftig procent van de orders terug naar Zierikzee. “Als je dat verbetert verlaag je kosten en verhoog je marge.” Omoda werkte met Google aan een proces waarbij het zicht kreeg op hoeveel een klant gaat retourneren. Klanten met hogere kans krijgen daarom een ander advies geven en andere reclame te zien dan andere klanten. De winkel beïnvloedt het gedrag van zijn klant. “Met AI kun je dat realtime doen.“ Het gaat in huidige instantie om klanten die drie items willen aanschaffen. Als het systeem dat opmerkt, gaat er een spreekwoordelijke alarmbel af en begint het beïnvloeden van de klant. Werkt dat? “Omoda heeft het retourpercentage teruggebracht van vijftig naar 45 procent en het resultaat verbeterd met veertien procent.” Smit spreekt in het interview met John Meulemans ook over voorraadbeheer, integratie van AI in bedrijfsprocessen, hergebruik van AI-cases en het starten van proof of concepts. Bij het opschalen van AI-inzet is niet technologie de flessenhals, betoogt hij, maar in 85 procent van de gevallen is dat de mindset van de mens, gevolgd door datakwaliteit. De videocollectie Retail gaat donderdag 9 mei live op Emerce TV (programma). Belangstellenden kunnen zich nu al als zodanig inschrijven en een alert krijgen zodra de video’s online komen.
emerce
10-05-2024 06:25