Emerce TV: Retailmedia nog op tweede plan bij retailers

Nederlandse online retailers staan nog niet te springen om massaal media-operaties op te tuigen in hun webshop en apps. De nieuwe bron van inkomsten is interessant, maar men kijkt het nog aan. “Winkels denken toch eerst aan hun retailoperatie en minder aan advertising. Als ik de reclamevorm retailmedia in Nederland moet omschrijven, zeg ik: puberfase of pre-puber-.” Dat zegt Sander Kwint, hoofd of E-commerce bij KINESSO, het performancemarketinglabel van IPG Mediabrands. Kwint is een van de interviewgasten bij Emerce TV voor de videocollectie Retail. Die verschijnt donderdag 9 mei en is gratis te bekijken. “Je hoort wel de claims dat retailmedia zo groot gaat worden als tv-reclame. Maar dat verwacht ik voor Nederland niet op korte termijn. Amazon is de grootste speler op dit gebied, met een vermeend marktaandeel van 78 procent, maar in Nederland zijn zij niet zo dominant als in andere landen.” De enige partij van betekenis met ondertussen jaren ervaring is bol.com of het nauw verwante AH Media Services. “Mensen willen gewoon rondsnuffelen in webwinkels, net als in de winkelstraat. Dat biedt kansen hoger in de funnel. Shoppers komen gedurende hun winkeltocht het eerst in contact met de uitingen van een merk. Daarom denk ik eerder aan banners of zelfs video.” Hier tegenover staan tekstlinks voor gesponsorde producten, bedoeld om de shopper direct iets te laten kopen. De marketingspecialist ziet het als niet onlogisch als retailers met elkaar gaan samenwerken en hun bereik bundelen. Mediabedrijven doen dat immers ook. Of er komende specialistische saleshouses die het bereik van de afzonderlijke partijen bundelen. “Er is veel mogelijk met retailmedia, omdat je met first party data werkt. Ze weten wat de klant daadwerkelijk koopt. Als je kijkt naar radio en tv dan boeten zij in qua bereik bij jongeren. Maar diezelfde jongeren komen nog wel naar de winkels voor hun Red Bull en frikandelbroodje.” Het interview door Ronald ter Voert gaat verder in op zaken als closed loop measurement, 1st vs 3rd party data, samenwerkingen met mediabedrijven, de rol van fysieke winkels (ook kleine ketens) en retailmedia als onderdeel van de mediamix. Belangstellenden voor de videocollectie Retail op Emerce TV kunnen zich gratis inschrijven en ontvangen een alert zodra de video’s online komen.
emerce
08-05-2024 06:22