Pakketten trekken weer aan voor PostNL, maar voor post moet het roer om

De markt voor pakketten trekt weer aan voor PostNL. De volumes lagen afgelopen kwartaal 4,6 procent hoger, mede dank zij een sterke groei bij internationale klanten. De volumes bij Mail waren 12,5 procent lager. De omzet viel echter lager uit en kwam op 765 miljoen euro. EBITA bedroeg slechts 7 miljoen euro, al was dat beter dan het verlies van een jaar geleden. De combinatie van de forse daling van de postvolumes en een verdere verschuiving naar niet-24uurs post heeft samen met hoge arbeidskosten gezorgd voor een negatief resultaat van Mail in Nederland. Het is duidelijk tijd voor verandering, stelt CEO Hanna Verhagen. ‘Ons plan is om de postdienstverlening te veranderen naar bezorging binnen twee dagen en in de loop van de tijd binnen drie dagen.’ Om dit mogelijk te maken, is een aanpassing van de wet nodig. De minister van Economische Zaken is in dat proces aan zet. PostNL past per 1 juli al wel de tarieven aan voor het versturen van brieven. Het tarief van een postzegel voor brieven in Nederland wordt 1,14 euro, dat is nu nog 1,09 euro. De prijs voor het versturen van gewone pakketten blijft gelijk.
emerce
06-05-2024 07:10