Booking.com claimt zijn plek als ‘meest waardevolle Nederlandse merk’

De totale waarde van de meest waardevolle Nederlandse merken is met 10 procent gestegen. Dit blijkt uit het nieuwe Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands 2024 rapport. Met een totale waarde van bijna $80 miljard in het afgelopen jaar blijven Nederlandse merken boven verwachting presteren als het gaat om het genereren van merkwaarde. Booking.com is voor het eerst het meest waardevolle Nederlandse merk, dankzij een waardestijging van 40 procent naar 16 miljard dollar. Booking.com biedt klanten veel kwaliteit en waarde en is uitgegroeid van een hotelboekingssite tot een onmisbaar reismerk. Het merk is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van mensen en scoort hoog op zowel Demand als Pricing Power. Het merk was de afgelopen drie jaar prominent aanwezig tijdens de Super Bowl met advertentiecampagnes met Idris Elba, Melissa McCarthy en dit jaar Tina Fey, wat heeft bijgedragen aan de wereldwijde bekendheid van het merk. Heineken (nummer 2, 13,3 miljard dollar) is benoemd tot het meest consistente merk door zijn aanwezigheid in de Top 30 over de afgelopen vijf jaar. Heineken, dat in 2023 z’n 150e verjaardag vierde, blijft vooroplopen op het gebied van productinnovatie. Action (nummer 7, 3,2 miljard) is, voor het tweede jaar op rij, de hoogste stijger met een groei van 41 procent. De onderscheidende discountretailer blijft budgetprijzen centraal stellen in zijn merkbelofte. Daarnaast biedt Action een sterk en divers productassortiment dat niet alleen shoppers blij maakt maar ook voor een juiste prijs beschikbaar is. Deze prijspositionering heeft Action in staat gesteld te overleven in een tijd waarin Nederlandse consumenten hun tolerantiegrens voor prijsstijgingen beginnen te bereiken, en is ook de drijvende kracht achter de voortdurende expansie in het buitenland. Dit jaar zijn er twee nieuwe merken in de ranglijst: Odido (1,5 miljard) op nummer 12 en Essent (385 miljoen) op nummer 25. Odido betrad de markt toen T-Mobile en Tele2 vorig jaar omgedoopt werden tot Odido. Met nieuwe winkelpuien, opvallende pastelkleurige touchpoints en een modernere look en feel die van de ene op de andere dag verscheen, werden de klanten van Odido verrast. Energieleverancier Essent is een ander sterk merk op de Nederlandse markt en scoort hoog op Meaningful Salience en vervolgens op Demand Power.
emerce
29-04-2024 06:00