Privacytoezichthouders: platforms mogen gebruikers niet dwingen zich te laten volgen

Grote online platforms, zoals sociale media, mogen hun gebruikers niet dwingen zich te laten volgen op internet om gebruik te maken van het platform. Er moet een optie zijn waarbij gebruikers niet gevolgd worden en een optie waar gebruikers niet voor hoeven betalen en slechts beperkt gevolgd worden. Dat stellen de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de andere privacytoezichthouders in Europa, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB). De AP had samen met de Noorse en Duitse privacytoezichthouders de EDPB gevraagd een standpunt over deze kwestie in te nemen. Dit omdat sommige online platforms stellen dat mensen het platform alleen nog zonder betaling kunnen blijven gebruiken als zij ermee instemmen dat hun persoonsgegevens worden gebruikt voor gerichte advertenties. De EDPB stelt dat het geen eerlijke keus is wanneer gebruikers moeten kiezen tussen een betaald abonnement zónder gevolgd te worden en een lidmaatschap waar ze niet voor hoeven te betalen waarbij dit wel gebeurt: het ‘Pay or consent-model’. Gebruikers worden dan eigenlijk gedwongen te kiezen voor ‘betalen met hun persoonsgegevens.’ Zeker als de prijs voor een betaald abonnement hoog is. De techbedrijven achter de online platforms moeten daarom een derde optie bieden. Deze vorm van lidmaatschap moet gratis zijn. En de bezoeker moet daarbij slechts beperkt gevolgd kunnen worden. De advertenties die gebruikers dan te zien krijgen, zijn dan niet gebaseerd op hun gedrag op het hele internet maar zijn bijvoorbeeld ‘contextueel’. Dat houdt in dat de advertenties passen bij de inhoud die iemand op het platform bekijkt. Bijvoorbeeld een advertentie voor een auto bij een post over auto’s. Dit zal de standaard zijn voor techbedrijven. Doen bedrijven dit niet, dan moeten ze bewijzen dat hun werkwijze toch aan de wet voldoet. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) schrijft voor dat bedrijven die persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, daarvoor een wettelijke grondslag moeten hebben. Zoals toestemming. Toestemming moet je vrijelijk kunnen geven, zonder dat je onder druk wordt gezet. Ook moet je de keuze hebben om te weigeren dat een bedrijf jouw persoonsgegevens verwerkt. En dat mag dan geen grote nadelige gevolgen hebben.
emerce
18-04-2024 07:45