‘Elf procent online aankopen gaat retour’

In Duitsland stuurt de consument een op de negen online aankopen terug naar de winkel, aldus de digitale belangenorganisatie Bitkom. Die ondervroeg daartoe meer dan duizend shoppers met vragen over hun online winkelgedrag. Het blijkt dat mannen minder vaak retourneren (9%) dan vrouwen (14%) en dat jongeren dat vaker doen dan ouderen. De belangrijkste reden om zaken terug te sturen zal niet verbazen: niet de verwachtte grootte (67%). Opvallend genoeg is de nummer twee reden dat aankopen niet volledig of beschadigd zijn (56%) en als derde dat het gewoonweg niet bevalt (50%). Bitkom hangt geen financieel label aan de omvang van de retourenstroom. De Duitse online e-commercemarkt sloot het jaar 2023 af met een omzet van onder de honderd miljard (-12%). Sinds corona weet de markt zich niet te herstellen. De verkoop van fysieke producten is met 12 procent afgenomen tot tachtig miljard, de handel in diensten steeg met dertien procent tot twaalf miljard euro. Foto: Werner Wittersheim (cc)
emerce
18-04-2024 12:58