Bestedingen digitaal adverteren in 2023 naar 3,7 miljard, groei van 5 procent

Met een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar zijn de bestedingen aan digitale advertenties in Nederland in 2023 blijven groeien. Toch werden de advertentie-uitgaven wel door macro-economische onzekerheden beïnvloed, vooral in de eerste helft van 2023. Dat blijkt uit de Ad Spend Study 2023 die Deloitte in opdracht van branchevereniging VIA uitvoerde. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. In 2022 was er al een zichtbare stabilisatie in het marktaandeel van de globale spelers als Google en Meta zichtbaar. 2023 markeerde een keerpunt in de voortdurende dominantie van deze wereldwijde bedrijven: lokale uitgevers vertonen een groeipatroon dat de prestaties van wereldwijde spelers zelfs overtreft. Deze verschuiving is toe te schrijven aan verschillende factoren, waaronder investeringen door lokale uitgevers. Ook zijn er nieuwe ontwikkelingen die voor omzet zorgen. Buitenreclame (DOOH) laat voor het derde jaar op rij een dubbelcijferige groei zien, namelijk 24 procent. In het vierde kwartaal van 2023 werd een recordaantal DOOH-reclame-uitgaven genoteerd, mede dankzij een groeiend aantal schermen. Verwacht wordt dat het totale aantal schermen in de toekomst een gestabiliseerd niveau zal bereiken, wat de groei van DOOH in de komende jaren zou kunnen beïnvloeden. De groeiende trend van retail media is ook duidelijk zichtbaar, met een toenemend aantal indoor schermen dat wordt geïnstalleerd. De toenemende interesse in retail media komt volgens de respondenten onder andere door de mogelijkheid om te adverteren naast het point of sales, evenals de beschikbaarheid van first-party data. Social media blijft een groot onderdeel van ons dagelijks leven, wat te zien is in de groei van de categorie in de afgelopen jaren. De social-uitgaven groeiden in 2023 met 11 procent, waarbij Meta de markt domineert met Facebook en de aanhoudende groei van Instagram. De media-industrie, in beginsel geen koploper op het gebied van duurzaamheid, begint nu haar ecologische en sociale verantwoordelijkheden te erkennen. De belangrijke vraag voor de advertising industrie is of deze ontwikkeling zal leiden tot het uitsluiten van klanten, verandering in reclame strategieën en/of nieuwe innovaties om emissies te verminderen. De respondenten van het onderzoek verwachten dat de economische situatie in 2024 positiever zal zijn dan die van 2023, wat hen hoopvol stemt voor het komende jaar. Ze voorspellen een stijging van 14 procent in advertentie-uitgaven, onder meer door grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen en het Europees kampioenschap voetbal in 2024.
emerce
18-04-2024 05:40