(Emerce TV) ‘Duurzaam stadsvervoer wordt steeds belangrijk’

De steden slibben dicht, alles gaat in de toekomst vanaf de rand van een stad op een schone manier naar binnen. Hoe krijgen klusjesmannen hun spullen de stad in? Waarom hebben grote e-commerce bedrijven nog hun eigen bezorgdienst en wordt dit niet gebundeld? Hoe maken we het vervoer circulair door cargo ruimte nooit onbenut te laten? Aadarsh Das van het Ierse Moby Move denkt dat duurzaam vervoer steeds belangrijker wordt, zo vertelt hij in de videocollectie Susttainable Commerce. De gemeente Amsterdam, weet Das, wil in 2025 zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in de stad, om zo de gezondheid van alle Amsterdammers te verbeteren. In het Klimaatakkoord is de invoering van uitstootvrije zones voor bestel- en vrachtvoertuigen als concrete maatregel opgenomen. In 30 tot 40 grote steden zullen in uiterlijk 2025 middelgrote uitstootvrije zones worden vastgesteld. In het Actieplan Schone Lucht Amsterdam is het voornemen opgenomen dat er in Amsterdam per 2025 een uitstootvrije zone zal worden ingevoerd voor bestel- en vrachtvoertuigen in het gebied binnen de ring. Er zal dus alternatief vervoer moeten komen. MOBY leaset en onderhoudt bezorgvoertuigen zoals e-bikes, e-scooters, elektrische bakfietsen en vierwielers. Dat doen ze samen met lokale onderhoudspartners en voertuigleveranciers. Het bedrijf groeide van slechts drie fietsen naar een vloot van 3000. De fietsen van het bedrijf zijn gebouwd voor veiligheid en hebben extra dikke banden die bijvoorbeeld niet in tramrails blijven haken. Je kunt er ook gekoelde producten mee vervoeren, en tamelijk grote aanhangers aan koppelen. Klanten in Nederland zijn onder meer Just Eat, Getir en Domino’s. ‘We werken in Nederland met een schoonmaakbedrijf, maar ook de bouw lijkt geïnteresseerd,’ zegt Das. De video De stad gaat op slot: de toekomst van B2B e-mobility is na registratie gratis te bekijken.
emerce
28-03-2024 09:00